شیرین کننده های مصنوعی می توانند بر باکتری های روده تاثیر منفی داشته باشند

3اکتبر 2018 - بر طبق تحقیقات جدید، شیرین کننده های مصنوعی موجود در نوشابه های رژیمی می توانند برای باکتری های روده ای مضر باشند.
محققان، شش شیرین کننده را که بر سلامت روده تاثیر منفی دارند، شناسایی نمودند، این شیرین کننده ها شامل آسپارتام(در نوشابه ی رژیمی کوکا)، سوکرالوز، ساخارین، نئوتام، ادوانتام و آسه سولفام پتاسیم می باشند.
البته نوشیدنی های رژیمی در مقایسه با نوشیدنی های قندی، مخصوصا برای افراد مبتلا به دیابت، ترجیح داده می شوند زیرا سطح قند خون این افراد را افزایش نمی دهند، اما این یافته ها نشان می دهد که شیرین کننده های مصنوعی ممکن است سالم ترین جایگزین نباشند.
در برنامه ی Low Carb ما توصیه می کنیم که افراد مبتلا به دیابت یا چاق به جای نوشیدن نوشیدنی های قندی یا رژیمی، برش های لیمو، و سایر میوه ها مانند انواع توت ها را به آب اضافه کرده و میل کنند.
در این تحقیقات جدید، پژوهشگران دانشگاه فنی Nanyang در سنگاپور، کشف کردند که باکتری های روده هنگامیکه در معرض شیرین کننده های مصنوعی قرار می گیرند، سمومی را ترشح می کنند، میزان بسیار کم این شیرین کننده ها- به اندازه یک میلی گرم در یک میلی لیتر از این نوشیدنی ها- باکتری ها را سمی می کنند.
در تحقیقات پیشین به ارتباط شیرین کننده های مصنوعی با احتمال افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و سرطان اشاره شده است و به گفته ی محققان، این نتایج بر نیاز به تحقیق بیشتر درباره ی ارتباط این شیرین کننده ها با باکتری های روده تاکید دارند.
حفظ سلامت روده ها برای هضم، عملکرد صحیح سیستم ایمنی و جذب مواد مغذی و ... بسیار مهم است. یافته های این تحقیق از یک نظر دیگر نیز اهمیت دارد، زیرا با اجرای طرح وضع مالیات بر نوشیدنیها و مواد قندی در اوایل سال جاری، برخی از نوشیدنی های قندی گران تر شده اند، این امر به طور بالقوه مردم را تشویق به مصرف نوشیدنی های رژیمی بیشتری می کند.
پروفسور Kushmaro، نویسنده ی ارشد این تحقیق، گفت: این تحقیق شواهد بیشتری ارائه داده است که نشان می دهد استفاده از شیرین کننده های مصنوعی بر فعالیت میکروبهای روده تاثیر می گذارد و می تواند طیف وسیعی از مشکلات مربوط به سلامت را ایجاد کند.
نتایج این مطالعه ممکن است به درک مسمومیت نسبی شیرین کننده های مصنوعی و پتانسیل اثرات منفی آنها بر جامعه میكروبی روده کمک می کند. یافته های این تحقیق در مجله Molecules به صورت آنلاین منتشر شده است.

منبع:


https://www.diabetes.co.uk/news/2018/oct/artificial-sweeteners-can-negatively-impact-gut-bacteria-94027091.html